۰

سه‌کشور اروپایی‌ خطاب به سازمان ملل: موشک‌های ایران با قطعنامه شورای امنیت نمی‌خواند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵
سه‌کشور اروپایی‌ خطاب به سازمان ملل: موشک‌های ایران با قطعنامه شورای امنیت نمی‌خواند
به گزارش «عصر تعادل»، انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه علیه برنامه موشکی ایران به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشته‌اند.
 
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، در این نامه ادعا شده است که برخی از مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرده، «ناهمخوان» است.
 
این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که دیروز میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به گوترش توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با تضاد با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ توصیف کند.
 
این کشورها پیش از این هم ادعای مشابهی را مطرح کرده بودند، اما به دلیل عدم انطباق آن با متن قطعنامه نتوانسته بودند شورا را به صدور قطعنامه یا بیانیه راضی کنند.
 
ادعای عدم همخوانی موشک‌های ایران با قطعنامه در حالی مطرح می‌شود که در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «خواسته» شده که روی موشک‌هایی که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، کار نکند.
 
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته است که از آنجا که ایران کلاهک اتمی ندارد و تصمیمی هم برای ساخت آن ندارد، از این رو نمی‌توان تهران را به کار روی موشک‌هایی متهم کرد که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک طراحی شده‌اند.» علاوه بر این، در قطعنامه از عبارت «خواستار» استفاده شده است که دارای الزام حقوقی نیست. در قطعنامه‌های پیشین از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ که در حال حاضر لغو شده، از عبارت «نباید» استفاده بود.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۱۴۵۶۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.