۰

نگاهی به فیلم‌های ارسالی به جشنواره سینما حقیقت / رشد ۸ درصدی مستند‌سازی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۱
نگاهی به فیلم‌های ارسالی به جشنواره سینما حقیقت / رشد ۸ درصدی مستند‌سازی
به گزارش «عصر تعادل»، نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روز سه شنبه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. 

  محمد حمیدی‌مقدم با ارائه آماری درباره مجموع فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه، گفت: آمار مستندسازی امسال هشت درصد رشد داشته است که شامل ۶۸۷ فیلم در بخش ملی است.

وی افزود: این تعداد شامل ۷۴ فیلم مستند بلند، ۱۸۸ فیلم مستند نیمه‌بلند، ۴۱۳ فیلم مستند کوتاه می‌شود و این آمار نشانگر رشد هشت درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره نسبت به دوره گذشته است.

دبیر جشنواره با بیان اینکه ارسال فیلم به دبیرخانه از ۷۳ شهر ایران صورت گرفته است، ادامه داد: ۳۵۲ فیلم توسط مستندسازان سایر شهرها ساخته شده است و ۳۳۵ فیلم توسط مستندسازان تهرانی یا ساکن شهر تهران، ۳۶ فیلم توسط مستندسازان اهل کرج و ۳۵ فیلم از مستندسازان اصفهانی به دبیرخانه راه یافته است. 

حمیدی‌مقدم خاطر، گفت: سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.

حمیدی مقدم درباره بخش جایزه شهید آوینی جشنواره نیز گفت: در این بخش ۲۹ فیلم که ۷ فیلم آن با مسابقه ملی مشترک هستند، به رقابت می پردازند. در بخش مسابقه مستندهای کارآفرینی تعداد ۱۳ فیلم نمایش داده می‌شوند.

وی افزود: همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود ۶۰۰۰ فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیر رقابتی  پذیرفته شده اند.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین الماللی سینما حقیقت ادامه داد: در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به مرور سینمای مستند بالکان و جشنواره مستند میلینیوم بلژیک در جشنواره عنوان کرد: چشم‌انداز سینمای مستند بالکان در جشنواره شامل ۷ فیلم و مرور جشنواره مستند میلینیوم بلژیک شامل ۷ فیلم است. همچنین تنوع فیلم ها در جشنواره چشم گیر است و به آن رنگ می بخشد.

حمیدی مقدم با اشاره به حضور ۳۹ کشور در جشنواره سینماحقیقت گفت: فیلم های بخش مسابقه بین الملل از ۳۹ کشور در جشنواره شرکت کرده اند که سهم آلمان از آن ها ۸ فیلم، فرانسه ۷ فیلم، ایتالیا و آمریکا هر کدام ۶ فیلم، هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی، قطر هر کدام ۳ فیلم و کشورهای روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان، مجارستان نیز هر کدام از حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت ۲ فیلم سهم دارند. 

وی با اشاره به برگزاری سه کارگاه ویژه در طول جشنواره گفت: سه کارگاه ویژه نیز با حضور سینماگران ایرانی و بین الملل برای آسیب شناسی حوزه تحقیق، صدا، تهیه کنندگی خلاق و... برگزار می شود. کارگاه های امسال ما را به دستاوردهای تعاملی خواهد رساند.

حمیدی‌مقدم درباره تفاوت‌های جشنواره سیزدهم با دوره‌های قبل عنوان کرد: این تفاوت در وهله اول به یونیفرم جشنواره به هنرمندی رضا عابدینی مربوط می‌شود که در فضاهای محیطی، موشن ها، فضاهای گرافیکی و... نمود می‌یابد. همچنین اتفاق دیگر مربوط به ساماندهی کارت ها و ورود به فضای جشنواره است.

وی خاطر نشان کرد: سینماحقیقت در دوره سیزدهم با ارائه کارت به مهمانان و مخاطبان هویت‌مند می‌شود. با توجه به فضای محدود و استقبال مخاطبان در دوره های قبل، متاسفانه یکی دو سال اخیر شاهد گلایه های متخصصان امر مستند از این که نمی توانستند فیلم ها را ببینند بودیم. با تغییراتی امسال را زمان مناسبی برای نظم بخشی به این جریان ارزیابی کردیم. کارت ورود به سالن ها با رزرو بلیط ممکن خواهد بود، البته بلیت فروشی نخواهیم داشت اما نیاز به رزرو هست.

دبیر جشنواره درباره مخاطبان این رویداد سینمای مستند توضیح داد: مخاطبان ما اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل اند. انجمن صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای مستند ایران که هر دو نماینده و عضوی در شورای سیاستگذاری جشنواره نیز دارند، موظف شده اند اعضای خود را از ثبت نام و برگزاری جشنواره آگاه کنند و سایر صنوف سینمای ایران از حوزه های داستانی و سایر صنوف نیز از ثبت نام جشنواره مطلع شدند. اهالی رسانه نیز اقدام به ثبت نام کرده اند.

حمیدی مقدم با اشاره به آغاز به کار باشگاه فیلم مستند و فرصت حضور علاقه مندان به این گونه سینمایی در جشنواره گفت: همچنین فضایی برای سایر علاقه مندان نیز از طریق باشگاه فیلم مستند فراهم شده است. با توجه به نمایش فیلم های مستند طی هر هفته در مرکز قرار شد اعضای باشگاه فیلم با تعداد حداکثری ۱۰۰ تا ۱۵۰ عضو و پرداخت هزینه ای کم برای عضویت شان، بتوانند بلیط های جشنواره را به طور رایگان دریافت کنند. این بلیط ها بعد از رزرو آنلاین باید یک ساعت قبل از جشنواره در کانتر حاضر در فضای جشنواره دریافت شود.

وی افزود:هزینه عضویت در این باشگاه که شامل مزایای تخفیف ۲۰ درصدی خرید اقلام جشنواره، استفاده از کافی شاپ چارسو، بلیط فیلم ها، عضویت در پاتوق فیلم مستند و... می شود، ۲۵۰ هزار تومن است.

او با اشاره به امکان حضور مردم در جشنواره از طریق تهیه بلیط بیان کرد: همچنین تعدادی از صندلی ها برای فروش حضوری بلیط فیلم ها درنظر گرفته شده و مبلغ ۱۰ هزار تومان برای سانس های بعد از ظهر و ۵ هزار تومان برای سانس های صبح لحاظ شده است.

دبیر جشنواره گفت: گروهی نیز فیلم های پرمخاطب سانس های عصر و شب را طی هر روز ارزیابی می‌کنند و این آثار صبح ها نیز مجددا نمایش خوهند داشت و در مجموع سه چرخش سانس برای هر فیلم خواهیم داشت که باعث می شود هیچ مخاطبی فیلمی را به دلیل نمایش موازی از دست ندهد.
کد مطلب : ۱۴۵۶۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.