۰

هزینه‌هایی که قاچاقچیان کتاب محتمل نمی‌شوند!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۶
هزینه‌هایی که قاچاقچیان کتاب محتمل نمی‌شوند!
بازار کتاب ایران مدت‌هاست دلتنگ آن رونق و شکوفایی گذشته خود است، سال هاست که دیگر در این بازار خبری از شور و اشتیاق گذشته نیست و دیگر کمتر شاهد شلوغی یک کتابفروشی هستیم، این روزها اگر گذرتان به خیابان انقلاب افتاد دیگر نگران ازدحام جمعیت و اتلاف وقتتان نباشید زیرا که خبری از آن جمعیت همیشگی مشتاق کتاب نیست.
این بازار نه چندان موفق و پر جنب و جوش، این روزها درگیر معضل بزرگی هم شده است، آسیبی بسیار خطرناک به نام قاچاق کتاب. معضلی که نفس‌های این بازار نه چندان سرحال را به شماره انداخته و اگر جلوی آن گرفته نشود بعید است که این بازار بتواند بار دیگر کمر راست کرده و ادامه حیات دهد.
در چند هفته اخیر شاهد اخبار بسیاری درباره کشف و ضبط آثار قاچاق در نقاط مختلف شهر بوده‌ایم، از انبارهای مخفی و کشف محموله‌های مختلف تا کتابفروشی‌هایی که به راحتی در خیابان انقلاب این آثار را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

قاچاق کتاب زخم قدیمی حوزه نشر است که این روزها بار دیگر سر باز کرده و به اشکالی تازه و جدید در حال گسترش است و آشفتگی ناشران را به همراه داشته است.
بنا به گفته برخی از ناشران قاچاق کتاب در سال‌های گذشته تنها مختص به آثار ممنوعه و غیرقابل چاپ بودند اما در این روزها به آثار تازه چاپ شده ناشران نیز رحم نکرده است.
مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این نیز معضل قاچاق کتاب را مهم‌ترین مشکل بازار دانسته و از همکاری با نهادهای مربوطه برای جلوگیری از آن خبر دادند.
به منظور اطلاع از وضعیت مقابله با قاچاق کتاب با محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.
مخاطبان باید بدانند خرید قانونی کتاب یاری‌دهنده این حوزه و بازار است
به نظر می رسد که معضل قاچاق کتاب این روزها از مرحله چاپ و انتشار غیرقانونی آثار گذشته است و به سایر حوزه‌های مربوطه نیز رسوخ کرده است، محمود آموزگار ضمن اشاره به شکل برخورد با این آسیب بزرگ، در این باره گفت: «فکر می‌کنم که ما در موقعیتی قرار داشتیم که ناگزیر به برخورد قضایی و انتظامی با معضل قاچاق کتاب بوده‌ایم و برای از بین بردن این مشکل می بایست این اقدامات را انجام دهیم. ضمن آنکه فکر می‌کنم در ادامه مسیر و ادامه راه می بایست در چند خط و پروسه مربوطه به چاپ و انتشار کتاب نیز تامل کرده و تغییراتی را انجام دهیم.»
 
کد مطلب : ۱۴۵۰۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.