دلايل ناكامي تحريم هاي ضد ايراني تشريح شد !

24 آذر 1397 ساعت 9:25

به گزارش عصر تعادل ؛ با کشف میدان گازی پارس‌جنوبی در خلیج‌فارس، تجار نفتی به تمامی رویاهای خود دست یافته‌اند.


پارس‌جنوبی که بزرگ‌ترین میدان گازی در جهان به‌شمار می‌آید در مرز آبی ایران و قطر قرار گرفته است. با این حال تحریم‌های اقتصادی آمریکاعلیه ایران موجب شده است تا شرکت‌های غربی برای سال‌ها نتوانند سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام دهند.
زمانی که برجام در سال ۲۰۱۵ میان ایران،آمریکا وقدرت‌های جهانی به امضا رسید شرکت توتال فرانسه به‌سرعت وارد مذاکره با مقامات ایرانی برای سرمایه‌گذاری در این میدان گازی شد. با این حال پس از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا و خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای که بازگرداندن تحریم‌های ضدایرانی را به‌دنبال داشت، توتال نیز به‌دلیل واهمه از تحریم‌های ثانویه آمریکا که می‌تواند شرکت‌های خارجی که به همکاری با ایران ادامه می‌دهند را هدف قرار دهد، از ایران خارج شد. بسیاری از شرکت‌های دیگر اروپایی نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ کردند چراکه برای آنها ماندن در بازار آمریکا مهم‌تر بود. در نبود توتال، پای شرکت ملی نفت چین به ایران باز شد. یک مقام توتال در این مورد به نیوزویک گفت: «این یک هدیه برای چین و یک خودزنی برای اروپا است.»
جنگ سرد جدید برای حفظ برجام
سیاست پس از برجام دولت ترامپ در برابر ایران در واقع افزایش درد و رنج اقتصادی بر حاکمیت این کشور است تا تهران در نهایت برای دستیابی به یک توافق جدید با آمریکا وارد مذاکره شود. منتقدان برجام- که اکنون برخی از آنها سمت‌های کلیدی دولت ترامپ را در اختیار دارند- بر این باورند که این سیاست تحریم ایران در دولت اوباما در حال به‌ثمر نشستن بود تا زمانی که دولت او تصمیم گرفت تهران را از زیر بار این فشار رها سازد. اما در زمانی که توتال از بازار ایران عقب‌نشینی کرده است و یک شرکت چینی جای آن را پر می کند، فلج کردن اقتصاد ایران اقدامی بسیار دشوار است.دولت‌های ایران، روسیه و چین در نظر دارند تا با افزایش همکاری‌های اقتصادی و مالی خود تحریم‌های آمریکا را که از نظر آنها برای سرنگونی رژیم ایران وضع شده‌اند، تا حد ممکن بی‌اثر سازند. افزایش مقیاس همکاری‌های اقتصادی ایران، روسیه و چین واضح‌ترین سیگنالی است که نشان می‌دهد پتانسیل ایجاد جنگ سرد میان این سه کشور و آمریکا وجود دارد.
 


کد مطلب: 144897

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/144897/دلايل-ناكامي-تحريم-هاي-ضد-ايراني-تشريح

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir