۰

فرانسه در آستانه جنگ داخلي !

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۷
فرانسه در آستانه جنگ داخلي !
نزدیک به یک ماه است که فرانسه درگیر اعتراضات داخلی است؛ کشوری که بزرگترین و مشهورترین انقلاب های تاریخ را به نام خود ثبت کرده است. کارشناسان می گویند از بعد از انقلاب صنعتی و جنگ جهانی دوم، این تظاهرات و اعتراضات بی سابقه بوده است. این جبنش در حالی در فرانسه تقویت شد که اروپا در وضعیت اقتصادی و سیاسی نامناسبی به سر می برد؛  انگلیس و ترزا می با بحران برگزیت دست و پنجه نرم می‌کند، آلمان- که به مادر شیرده اقتصادی اروپا معروف بود- در حال خداحافظی با مرکل است؛ راست‌های افراطی این کشور هر روز خیابان های آلمان را اشغال و  صحنه اعتراضات کرده اند، از طرفی یونان، بلژیک و هلند نیز صحنه تظاهرات مردمی است و در سویی دیگر، آمریکای ترامپ نیز اروپا را رها کرده است. تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا جنبش جلیقه زردها منجر به یک انقلاب دیگر در اروپا می شود؟ در این باره با علی نصری کارشناس مسائل فرانسه گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:



اول برایمان توضیح دهید که کدام قشر از مردم به خیابانها آمده اند؟ آیا آنها سیاسی هستند یا از دل مردم آمده اند؟
بدنهء اصلی معترضان - یا «جلیقه زردها» - را قشری تشکیل میدهد که جامعه‌شناسان فرانسوی آن را «فرانسه عمیق» (France profonde) میخوانند. «فرانسه عمیق» به اقشار غیرپایتخت نشین، سنتی، کارمند/کارگر و عمدتاً «بی‌صدا» گفته می‌شود که الیت سیاسی، رسانه‌های جمعی و نظام تکنوکراتیک این کشور را نمایندهء منافع خود نمیدانند.
 
کد مطلب : ۱۴۴۸۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.