۰

آصفی: خلع سلاح بهانه است، هدف محو کره‌شمالی است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳
آصفی: خلع سلاح بهانه است، هدف محو کره‌شمالی است
کره شمالی و آمریکا پس از 65 سال اولین گام صلح را برداشتند. مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی روز سه شنبه 12 ژوئن سال جاری پشت درهای بسته در سنگاپور صورت گرفت، سندی که از سوی واشنگتن به رسانه ها اعلام شد، از خلع کامل سلاح هسته ای کره شمالی حکایت دارد، مسئله ای که روشن نیست در آینده این کشور پر سر و صدا تا چه اندازه به آن پایبند باشد. در این باره با دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه و سفیر پیشین کشورمان در فرانسه گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:


از چه لحاظ؟ لطفا کمی توضیح دهید.
نکته اول خودشیفگتی ترامپ کاملا مشهود است و علاقه به دیده شدن دارد و این نوع تیپ شخصیتی باعث می شود که او هر توافقی و لو بد را به نام خودش ثبت کند. این اصل کلی است که در مورد ترامپ باید در نظر گرفت. نوع کلامش مانند واکنشی که به دیدار با کیم جونگ اون داشت و گفت: « اگر یکی را ببینم میفهمم که این مذاکره نتیجه خوب دارد یا خیر »  اینها همه حاکی از خودشیفتگی او دارد.
نکته سوم روز به روز امریکا را در انزوای بیشتر برده است. سابقه نداشته که امریکا ملاقات خود را با رهبران انگلیس، شریک دیرینه و سنتی خود لغو کند و بگوید که خانم می مانند معلم های درس اخلاق است و بگوید ترزا می معلم اخلاق است. احتمالا خانم ترزا می مثل معلم، اصول دیپلماسی را به ترامپ یاد داده است! چنین ادبیاتی میان آمریکا با همسایه خود که پیوند عمیقی دارند، سابقه نداشته است. امریکا در زمان ترامپ بیش از هر زمانی بدون رفیق مانده است، اگر هم رفیقی داشته باشد، دورش را نوکر صفت ها گرفته اند که بقای خود را در حمایت از امریکا می دانند. 
با این تعریف از ترامپ باید دید سند جامعی که امضا شده شامل چه مفادی است، این را باید دید. من تصور نمی کنم فرمولی که امریکایی ها می خواهند پیش ببرند، کره شمالی به آن تن دهد. چرا که کره شمالی درس لیبی و ایران را در کنار خود دارد. درباره ایران، آمریکا به عنوان کشور ناقض برجام و توافق بین المللی معرفی شده است.
ولی ظاهرا در سند امضا شده میان طرفین، کره شمالی خلع سلاح را پذیرفته است..
بله در مفاد اعلام می شود اما ما نمی دانیم جزئیات آن به چه صورت است و قرار است طرفین با چه شرایطی آن را اجرایی کنند. اگر آن طور که آمریکا می خواهد، کره شمالی خود را خلع سلاح کند لیبی را باید ببیند، اینطور نیست که روابطش با کره به روابط اقتصادی، پایدار و خوب شود و حتی احتمال دارد در بلند مدت  موجودیت کره شمالی از بین برود.  لذا کره هم درس لیبی را دارد هم درس ما را.  چرا که ایران با حسن نیت وارد مذاکره شد و آمریکا نقض عهد کرد. باید دید این سند چگونه سندی است چه طور تنظیم شده است؟ جزئیات آن چیست؟ می گویند کره شمالی خلع سلاح را پذیرفته است اما باید تحلیل شود کره شمالی آن را به چه صورت پذیرفته است؟ و جزئیات توافق چیست؟ ما به صورت شفاف نمی دانیم که بتوانیم ارزیابی کنیم. برخی برای اینکه دیده بشوند حتی توافق بد را می گویند خوب، حتی اگر همه بگویند بد است می گویند عالی است! ترامپ از ان دسته از افراد است.
کد مطلب : ۱۳۹۶۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.