۰

بهتاش فریبا:هر کسی جای استراماچونی می‌آمد بدبخت می‌شد/ ستقلال باید در گینس ثبت شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۲
بهتاش فریبا:هر کسی جای استراماچونی می‌آمد بدبخت می‌شد/ ستقلال باید در گینس ثبت شود
به گزارش «عصر تعادل» بهتاش فریبا از شرایط این‌ روزهای استقلال حرف زد. او از استقلال بدون سرمربی، رفتن «آندره‌آ استراماچونی» و شانس قهرمانی آبی‌پوشان در لیگ برتر حرف زد. گفت و گوی خبرنگار ایرنا با مربی استقلال را در زیر می‌خوانیم.
 
سه بازی بدون سرمربی، این برای اولین بار در تاریخ باشگاه استقلال اتفاق افتاد ...
 
اتفاقی که در هفته‌های اخیر برای استقلال رخ داد در فوتبال جهان بی‌سابقه بوده و باید نام استقلال را در گینس ثبت کرد.
 
این اتفاق به اعتبار و نام استقلال لطمه وارد نمی‌کند؟
 
از همان روز اولی که در کمیته فنی باشگاه استقلال حضور داشتیم و همان‌طور که می‌دانید تعطیل شد، بارها و بارها به مدیران وقت استقلال اعلام کردیم یک مربی ایرانی را در کنار استراماچونی قرار دهید تا تجربه کسب کند و بتواند در کنار این مربی ایتالیایی آموزش ببیند اما متاسفانه به این توصیه گوش نکردند و امروز چوبش را می‌خوریم. اگر یک مربی ایرانی روی نیمکت استقلال حضور داشت در روزهایی نبود استراماچونی، می‌توانست به این تیم کمک کند.
 
استراماچونی مخالف دستیار ایرانی بود و این موضوع را به اطلاع مدیران استقلال رسانده بود.
 
این موضوعی است که احتیاج به بحث دارد و مدیران استقلال باید زمانی که می‌خواستند با استراماچونی قرارداد همکاری امضا کنند، دستیار ایرانی را به عنوان یکی از بندها در قرارداد قید می‌کردند. در تمام تیم‌ها همین‌طور است و وقتی می‌خواهند یک مربی استخدام کنند باشگاه مربی جوانی را در کنارش قرار می‌دهند تا از تجربیات وی به بهترین شکل ممکن استفاده کند. حتی یادم می‌آید در نشست کمیته فنی جمله‌ای را به امیرحسین فتحی (مدیرعامل مستعفی استقلال)  گفتیم.
 
چه جمله‌ای؟
 
به او گفتیم تا ابد که نمی‌توانیم مربی خارجی داشته باشیم و هر طور شده یک استقلالی جوان را در کنار استراماچونی قرار دهید.
 
پاسخ فتحی به این پیشنهاد چه بود؟
 
او گفت حتما این کار را انجام می‌دهد اما چنین اتفاقی نیافتاد. آن روزها به حرف کمیته فنی استقلال گوش نکردند تا کار به امروز بکشد.
 
استقلال را بدون استراماچونی چطور دیدید؟
 
همان روزی که استراماچونی از ایران رفت، من در مصاحبه‌ای گفتم تا سه بازی استقلال با تفکرات او به میدان خواهد رفت و بعد از آن است که مدل و روش بازی استقلال تغییر می‌کند. خب در این سه بازی اخیر نداشتن تمرکز و آسیب‌پذیری روحی و روانی در بین بازیکنان کاملا مشهود بود. ما ایرانی‌ها تاکتیک‌پذیر نیستیم و این واقعیت است. در ایران وقتی یک مربی نتواند بالای سر تیم باشد به چند هفته هم نمی‌کشد، تاکتیک‌های سرمربی به فراموشی سپرده می‌شود. البته باید به موضوع دیگری که در استقلال به وجود آمد و زنگ خطر بزرگی را برای این تیم به صدا درآورد، اشاره کنم.
 
چه موضوعی؟
 
اینکه بعد از بازی و در رختکن تیم درگیری پیش می‌آید و بازیکن با مسوول تیم جر و بحث می‌کنند. این اتفاقات به خاطر این است که استقلال بزرگ‌تر ندارد و اوضاع روحی روانی بازیکنان کاملا به هم ریخته است.
 
به نظر قرار است استراماچونی به ایران بازگردد.
 
باشگاه استقلال پولش را پرداخت کرده و موانع انتقال پول از مجاری قانونی حل شده است و او از این بابت مشکلی نخواهد داشت. حالا باید مسوولان باشگاه استقلال از وی بپرسند چه زمانی به ایران باز می‌گردد؟ تا زمان از دست این تیم نرود. البته با توجه به اینکه سال نو میلادی در پیش است او می‌تواند چند روزی بیشتر در ایتالیا بماند.
 
و اگر نیامدن‌های وی ادامه داشت چطور؟
 
این موضوعی است که باید هرچه سریعتر از سوی مدیران استقلال با استراماچونی در میان گذاشته شود. همان‌طور که گفتم تاریخ دقیق حضور او در ایران مشخص شود وگرنه باید تصمیم دیگری گرفته شود.
 
باشگاه استقلال هفته پیش به استراماچونی فرصت 24 ساعته داد، (اسماعیل) خلیل‌زاده اعلام کرده بود ایمیلی برای استراماچونی ارسال کردیم که 24 ساعت منتظر وی خواهیم ماند در غیر این صورت تصمیم دیگری می‌گیریم.
 
خب تصمیم سختی بود که بخواهند جانشین استراماچونی را انتخاب کنند. استراماچونی مربی است که در بین هواداران از محبوبیت زیادی برخوردار است و همه خواهان بازگشت او به ایران هستند. با توجه به این شرایط، گزینه ایرانی هرگز حاضر نمی‌شد به استقلال بیاید و کنار گذاشتن استرا برای مدیران استقلال کار دشواری بود. از این رو بهترین کار مذاکره با وی برای بازگشت بود. خیلی ساده بگویم، «هر کسی که جای استراماچونی روی نیمکت استقلال می‌نشست با اولین شکست بدبخت می‌شد.»
 
قبول دارید رفتار استراماچونی برای رفتن غیر حرفه‌ای بود و او می‌توانست زمان بهتری را انتخاب کند؟
 
من اولین نفری بودم که به به نحوه رفتن استراماچونی اعتراض کردم اما اینجا باید یک پرانتز باز کنم و بگویم او یک مربی حرفه‌ای است که برای پول کار می‌کند. حساب وی در ایتالیا بسته شده است و همه می‌دانند که در اروپا اگر فردی قتل انجام دهد شاید به 2 سال حبس محکوم شود اما اگر از پرداخت مالیات فرار کند به حبس طولانی مدت محکوم می‌شود و او به خاطر این شرایط ناراحت شد اما...
 
اما چی؟
 
یک مربی به غیر از مسائل مالی با بازیکنان رابطه احساسی و عاطفی دارد و استراماچونی باید می‌ماند.  این‌ها به کنار؛ مگر خود او نگفته بود که به بچه نابینا قول قهرمانی داده بود، به خاطر او می‌ماند؛ و بعد از پایان نیم فصل می‌رفت. بهتر بود به مسوولان استقلال یک فرصت 10 روزه برای حل مشکلات مالی‌اش می‌داد و در غیر اینصورت تصمیم دیگری می‌گرفت. این کار به مراتب بهتر از این بود که صبح بازی با پیکان ایران را ترک کند.
 
در ادامه راه این استقلال را مدعی قهرمانی می‌دانید؟
 
اگر تمرینات استقلال به موقع برگزار شود و این تیم در ادامه لیگ برتر دوباره حاشیه‌ای سراغش نیاید بازهم مدعی قهرمانی خواهد بود. تیمی که بعد از چند سال شانس زیادی برای تصاحب جام دارد حیف است به حال و روز خود رها شود.
 
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۱۴۶۳۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}